2017-11-23
      Πανελλήνιοι Αγώνες Rally Flying Α/Δ Δεκελείας 09/12/2017 & Κύπελλο

      2017-11-16
      Τρόποι πληρωμής πτήσεων, πακέτων και υπηρεσιών

      2017-11-16
      Αίτηση εξυπηρέτησης από τις Εταιρίες Επίγειας Εξυπηρέτησης (handling)

      2017-10-27
      Safety Letter - Χρήση Προσωπικών Ηλεκτρονικών Συσκευών (PEDs)

      2017-10-05
      Αγώνες Χρονομέτρησης Κύκλου Α/Δ Χορτερού 04/11/2017

      2017-10-03
      Αποτελέσματα 20ης Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης

      2017-09-23
      Αναβολή 4ου Περιφερειακού Αγώνας«Χρονοµέτρησης Κύκλου-Προσγειώσεων Ακριβείας»

      2017-09-07
      Αγώνες Χρονομέτρησης Κύκλου Α/Δ Μυρίνης 30/09/2017

      2017-09-01
      ΠΡΟΚΥΡΗΞΗ 20ης ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ

      2017-07-31
      Ιούλιος 2017




greek

ΠΤΗΤΙΚΑ ΜΕΣΑ

english


Οι δραστηριότητες της Αερολέσχης μας εντοπίζονται στον τομέα της Γενικής Αεροπορίας και πιο συγκεκριμένα στα ελαφρά αεροπλάνα. Ο στόλος των πτητικών μέσων της Αερολέσχης Μεσογείων αποτελείται από 2 εκπαιδευτικά Reims Cessnas 172M με χαρακτηριστικά νηολόγησης SX-ASG και SX-ASV. Τα εκπαιδευτικά αεροπλάνα μας αγοράστηκαν το 2004 από Βέλγιο (OO-SKG) και το 2009 από Ολλανδία (PH-TWY) αντίστοιχα. Παρακάτω παρουσιάζουμε μερικά βασικά χαρακτηριστικά για τα αεροπλάνα Cessna και κυρίως για τα F172M.




Το τετραθέσιο Cessna 172 της Αερολέσχης Μεσογείων SXASG

Τα αεροπλάνα Cessna
Τα αεροπλάνα Cessna είναι ίσως τα πιο δημοφιλή αεροσκάφη του κόσμου (πάνω από 35000 Cessnas υπάρχουν στον πλανήτη) και ταυτόχρονα τα πιο αξιόπιστα! Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται στα αεροπλάνα αυτά είναι της δεκατίας του 60', παλιά αλλά αξιόπιστη. Τα περισσότερα Cessna που κυκλοφορούν στον πλανήτη έχουν κατασκευαστεί την περίοδο 60' - 80'. Αμέτρητοι πιλότοι έχουν εκπαιδευτεί και έχουν μάθει να πετούν με Cessnas, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και σχολές Πολεμικών Αεροποριών χρησιμοποιούσαν (και μερικές χρησιμοποιούν ακόμη) Cessnas για την αρχικού σταδίου εκπαίδευση των πιλότων τους.


Click to enlarge
Το panel του α/φους μας Cessna F172M

Τεχνικά Χαρακτηριστικά F172M
Στη συνέχεια παραθέτουμε ορισμένα τεχνικά χαρακτηριστικά για το Cessna F172M που είναι η γαλλική κατασκευή του αμερικάνικου C172.


Τεχνικά χαρακτηριστικά αεροπλάνου Reims Cessna F172M
Έτος κατασκευής 1973
Μεικτό βάρος 2300 lbs
Μήκος 8.22m
Εκπέτασμα πτερύγων 10.97
Μέγιστη ταχύτητα (επίπεδο θαλάσσης) 144 mph
Εμβέλεια 708 NM
Αυτονομία 5.9 hrs
Μέγιστος βαθμός ανόδου (επίπεδο θαλάσσης) 645 fpm
Επιχειρησιακή οροφή 13100 ft
Απόσταση απογείωσης 263 m
Απόσταση απογείωσης (εμπόδιο 50 ft) 465 m
Απόσταση προσγείωσης 158 m
Απόσταση προσγείωσης (εμπόδιο 50 ft) 381 m
Κενό βάρος 618 Kgr
Πτερυγικός φόρτος 64 Kgr/sq.m.
Power loading 9.32 Kgr/KW
Όρια επιταχύνσεων από +4.4 έως -1.76g
Μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα 182 mph
Maneuvering speed 112 mph
Ελάχιστη stall speed 49 mph
Χωρητικότητα δεξαμενών καυσίμου 48 gal
Προπέλα - διάμετρος Σταθερού βήματος - 75 inches
Κινητήρας - Ιπποδύναμη O-320-E2D, 150HP στις 2700 RPM

Μπορείτε να δείτε επιπρόσθετα operational data του F172M πιέζοντας εδώ.


Τα ελαφρά αεροπλάνα (MTOM<5700Kgr) χαρακτηρίζονται από μικρές ταχύτητες προσγείωσης και απογείωσης. Η αεροδυναμική δομή και τα υλικά κατασκευής (αλουμίνιο) που έχουν επιλεχθεί έχουν ως αποτέλεσμα μια ισχυρή και ταυτόχρονα ελαφριά κατασκευή η οποία επιτρέπει στον πιλότο να πετά με χαμηλές ταχύτητες όταν αυτός το επιθυμεί (απογείωσης-προσγείωσης-κάθοδος με σβηστό κινητήρα) και με υψηλή ταχύτητα ταξειδίου (90-105Kts:Ναυτικά μίλια ανά ώρα = 160-185χλμ/ώρα). Επιπλέον, η ολομεταλλική κατασκευή επιτρέπει την εκτέλεση ελιγμών με υψηλές επιταχύνσεις. Με άλλα λόγια τα αεροσκάφη αυτά, που φαινομενικά σε μερικούς φαίνονται "μικρά", είναι ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ με την κυριολεκτική έννοια και μπορούν να επιχειρούν ακόμα και σε ακραίες συνθήκες (εφόσον το επιτρέπει η εμπειρία του χειριστή και σύμφωνα πάντα με τις νόμιμες διαδικασίες). Το πόσο ασφαλές είναι ένα αεροπλάνο σαν αεροπλάνο αυτό καθεαυτό εξαρτάται από το πόσο καλά συντηρημένο είναι, και όχι από την ηλικία του. Επιπροσθέτως, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των Cessnas ειδικότερα είναι η τεράστια εμπειρία λειτουργίας που έχουν αποκτήσει όλοι οι εμπλεκόμενοι (μηχανικοί, χειριστές, ιδιοκτήτες, κατασκευαστές κλπ.), μιας και τα αεροσκάφη αυτά είναι δεκαετίες στους αιθέρες!


Κινητήρας - Καύσιμο
Ο κινητήρας του C172Μ είναι ο Lycoming Ο-320-E2D, εσωτερικής καύσεως, τετρακύλινδρος, 320 κυβικών ιντσών, που αποδίδει 150HP στις 2.700RPM. Οι κινητήρες αυτοί είναι σχετικά απλής τεχνολογίας χωρίς πολύπλοκα μέρη και ηλεκτρονικές διατάξεις (όπως συνηθίζεται στους κινητήρες των αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια). Είναι αργόστροφοι και δεν σβήνουν εύκολα (όχι με την έννοια της βλάβης), ενώ διαθέτουν 2 σπινθηριστές σε κάθε κύλινδρο με αποτέλεσμα να διαθέτουν και 2 εντελώς αυτόνομα συστήματα ανάφλεξης (magnetos) τα οποία είναι εντελώς ανεξάρτητα από το ηλεκτρικό σύστημα του αεροπλάνου. Οι αεροπορικοί κινητήρες όπως και το σκάφος εν γένει συντηρούνται κάθε 50, 100 και 200 ώρες λειτουργίας και ανεξαρτήτως αυτών μια φορά το χρόνο (ετήσια επιθεώρηση). Στους αεροπορικούς κινητήρες το καύσιμο που χρησιμοποιείται συνήθως είναι η πανάκριβη 100LL (low lead) των 100 οκτανίων. Το SXASV και το SXASG διαθέτει πιστοποιητικό STC και έγκριση από την ΥΠΑ για λειτουργία με καύσιμο αυτοκινήτου σύμφωνα πάντα με τους περιορισμούς του κατασκευαστή.


Τι γίνεται σε περίπτωση κράτησης κινητήρα?
Αυτό είναι το ερώτημα και ο φόβος ίσως των περισσοτέρων. Καταρχάς, ένα αεροπλάνο στο οποίο έχουνε εκτελεστεί όλες οι προκαθοριμένες διαδικασίες και επιθεωρήσεις συντηρήσεως με σωστό τρόπο είναι σχεδόν απίθανο να παρουσιάσει κράτηση κινητήρος. Αυτό αποδεικνύεται και στατιστικά αφού οι περισσότερες αναγκαστικές προσγειώσεις που γίνονται (και αυτό ισχύει και για την χώρα μας βεβαίως) λόγω κράτησης κινητήρα οφείλονται στην αμέλεια του πιλότου (π.χ. καύσιμα, κακός σχεδιασμός κλπ.). Έστω λοιπόν ότι για κάποιο λόγο ο κινητήρας ακινητοποιηθεί: οι χαμηλές ταχύτητες πτήσης επιτρέπουν στο αεροσκάφος να κατολισθαίνει με ένα λόγο 1:9 με 1:10. Αυτό σημαίνει ότι με σβηστό κινητήρα το αεροπλάνο με μια συγκεκριμένη ταχύτητα καθόδου κατέρχεται 1μ. και ταυτόχρονα προχωρά 9 με 10μ. Ακόμα, σε περίπτωση αναγκαστικής προσγείωσης το απαιτούμενο μήκος προσγείωσης μπορεί να ελαττωθεί σημαντικά σε σχέση με το τυπικό φτάνοντας μόλις τα 100μ. (έχουν αναφερθεί περιπτώσεις όπου αεροπλάνα της κατηγορίας αυτής έχουν προσγειωθεί σε λασπωμένα χωράφια μόλις στα 40μ.!!!). Στην περίπτωση αναγκαστικής προσθαλάσσωσης το...σκάφος επιπλέει 15' με 7' (αναλόγως την ποσότητα καυσίμου και τον κυματισμό). Μάλιστα, έχουν αναφερθεί περιπτώσεις στις οποίες δεν υπήρχε κυματισμός και καθόλου (από κακό σχεδιασμό πτήσης) εναπομείναν καύσιμο με αποτέλεσμα το αεροπλάνο να μην βυθιστεί ποτέ.


Πώς πετάνε αυτά τα αεροπλάνα? Είναι εύκολο να μάθω να πετάω? Ποιος έχει το δικαίωμα να πετά αυτά τα αεροπλάνα?
Τα ελαφρά αεροπλάνα και συγκεκριμένα το C172 είναι από τα πιο εύκολα σε πτήση αεροσκάφη. Η πτήση εκτελείται με απλούς και μαλακούς χειρισμούς κοιτώντας πάντοτε 'έξω και μακριά'. Τα όργανα που υπάρχουν στο panel χρησιμεύουν συμβουλευτικά και ο πιλότος οφείλει να κοιτά στιγμιαία τις ενδείξεις και όχι συνεχόμενα. Η ναυτιλία γίνεται αναγνωρίζοντας τα σημεία του εδάφους (VFR: Visual Flight Rules) και συμβουλευτικά με κάποια βοηθητικά όργανα ναυτιλίας. Η φάση της απογείωσης αλλά κυρίως της προσγείωσης απαιτούν ιδιαίτερους χειρισμούς και εμπειρία που αποκτάται εύκολα με εκπαίδευση, διάβασμα, και μεράκι.

Για να εκτελέσει πτήση ένας χειριστής ως κυβερνήτης με ελαφρό αεροπλάνο και να μεταφέρει επιβάτες θα πρέπει να είναι κάτοχος πτυχίου χειριστή αεροπλάνων LAPL(A) ή PPL(A) κατ' ελάχιστο. Η Αερολέσχη Μεσογείων είναι Εκπαιδευτικός Φορέας και προσφέρει εκπαίδευση χειριστών για ημέρα και νύχτα. Για περισσότερες λεπτομέρειες που αφορούν τον τρόπο εκπαίδευσης και την απόκτηση πτυχίων και αδειών δείτε στο μέρος "Εκπαίδευση".